Welkom op de Elvis Presley Webshop


FTD I Sing All Kinds

Schrijf de eerste review over dit product

 
€ 21,43
 

Beschikbaarheid: Op voorraad


Snel overzicht

I Sing All Kinds

FTD I Sing All Kinds

Dubbelklik op de afbeelding voor groot formaat

Uitzoomen
Inzoomen

Meer afbeeldingen

  • FTD I Sing All Kinds
  • FTD I Sing All Kinds
  • FTD I Sing All Kinds
  • FTD I Sing All Kinds

Details

 Tracklist: I Sing All Kinds (The Nashville 1971 Sessions)

1- Bosom Of Abraham - take 4 1:42 ; 2- I’ve Got Confidence - take 1 3:07 ; 3- An Evening Prayer - take 5 1:58 ; 4- (That’s What You Get) For Lovin’ Me - take 10 3:03 ; 5- Early Morning Rain - take 11 3:04 ; 6- Fools Rush In - take 14 2:49 ; 7- Help Me Make It Through The Night - takes 6 & 7 3:26 ; 8- It’s Still Here - takes 2,3 &1 3:49 ; 9- I Will Be True - take 1 2:30 ; 10- Until It’s Time For You To Go - (June version) takes 5 & 6 4:11 ; 11- It’s Only Love - take 7 (slated 6) 2:52 ; 12- I’m Leavin’ - take 3 4:00 ; 13- Love Me, Love The Life I Lead - take 4 3:15 ; 14- Padre - take 2 2:43 ; 15- Seeing Is Believing - take 7 2:57 ; 16- A Thing Called Love - take 1 2:40 ; 17- Put Your Hand In The Hand - take 1 3:14 ; 18- Johnny B. Goode (incomplete) 1:06 ; 19- I’ll Be Home On Christmas Day - take 3 4:55 ; 20- Holly Leaves And Christmas Trees - Take 4 2:23 ; 21- If I Get Home On Christmas Day - take 1 2:55 ; 22- It Won’t Seem Like Christmas ( Without You ) - take 3 2:34 ; 23- I’ll Be Home On Christmas Day ( remake ) - take 2 4:00

 

 

 

 

I Sing All Kinds In The Early Morning Rain

 

‘Ik Zing Van Alles’ is de letterlijke titel van deze FTD release. Lang verwacht, veel over gespeculeerd en dan nu eindelijk in de cd speler: 23 out takes van de studiosessies uit 1971. Na de monstersessies van amper een jaar eerder, was Elvis vanaf maart 1971 opnieuw terug in Nashville, Studio B. Ongetwijfeld waren de verwachtingen bij de platenbonzen van RCA weer hooggespannen. Er was wat hun betreft geen rede waarom de sessie niet eenzelfde succes zou worden als die van 1970. Er lagen dan ook 4 projecten te wachten in de studio op Elvis: een nieuw religieus album, een nieuw kerst album en een nieuw popalbum plus het opnemen van een aantal nieuwe singles. Elvis begon aan de sessies met pijn aan zijn ogen en een pittige verkoudheid. Na de eerste dag was het rechtstreeks naar het ziekenhuis in verband met zijn glaucoom. Niet de beste start met zo’n drukke opname agenda. Uiteindelijk, in drie sessies – maart, mei en juni – was het meeste werk gedaan, met wisselend resultaat.

De cd snel in de cd-speler en ondertussen valt mij op dat het FTD wederom weer eens is gelukt een smaakvol ontworpen cd’tje uit te brengen. Strak, netjes en verzorgd, niets mis mee. De cd opent met 3 gospels: een fraaie take van ‘Bossom Of Abraham’ – take 4, een heerlijk swingend ‘I’ve Got Confidence’ – take 1 en prima versie van ‘An Evening Prayer’ – take 5. Dan is het tijd voor wat meer country en we zijn weg in take 10 van ‘(That’s What You Get) For Lovin’ Me’; goed gezongen met  heerlijke drums en dito gitaarwerk. Bij track 5 zijn we beland bij de eerste echte parel van deze release: ‘Early Morning Rain’ – take 11. Nooit gedacht dat deze track een persoonlijke favoriet zou worden maar deze take 11 is gewoon een regelrechte beauty. Wat een verschil met de master! Elvis zijn stem is diep, helder, zuiver en bovenal heel dichtbij. Fantastisch. De iets andere begeleiding (gitaar en drum) maken deze track een waar genot om naar te luisteren. We gaan door met ‘Fools Rush In’; een prima versie – take 14 – met een lekker pianootje van David Briggs en subtiele loopjes van James. Tijd om op adem te komen is er niet want het tweede juweeltje van deze release dient zich aan: takes 6 & 7 van ‘Help Me Make It Through The Night’. Advies: zet het geluid bij het begin meteen voluit aan! Waarschuwing: niet voor mensen met een zwak hart! Ik ga niets verklappen maar leuk is het wel, typisch de humor van Elvis. Wanneer dan take 7 begint ontspint zich een geweldige versie van dit nummer. Speciale aandacht voor David Briggs die op 1.50 minuten met een heerlijk piano loopje komt en dit de hele take door blijft terug brengen. Geniaal en daar had veel meer gedaan mee moeten worden. Vervolgens schuift Elvis zelf achter de piano en brengt met hart en ziel uitvoeringen van ‘It’s Still Here’ – takes 2, 3 & 1 - en ‘I Will Be True’ – take 1. Zelf heb ik de indruk dat de masters, vocaal gezien, wel de beste uitvoeringen waren. Het blijft echter kippenvel om Elvis zo aan het werk te horen.  Next up is de remake van ‘Until It’s Time For You To Go’ – takes 5 & 6 -  waar wederom het piano werk van David uw speciale aandacht verdient. ‘It’s Only Love’ had een prima opvolger kunnen zijn voor ‘Suspicious Minds’ maar Elvis komt er vocaal gewoon niet helemaal lekker uit, zo ook niet op take 7 – ‘slated 6’. Ook niet makkelijk, vocaal gezien, is ‘I’m Leavin’ – take 3: ‘Phew, man, it’s though’, aldus Elvis. Maar ook hij ziet de hitpotentie van dit nummer: ‘This thing is worth working on’. Helaas bleek later, door de waardeloze release planning van RCA, het nummer niet de hit te zijn die het had kunnen zijn, zowel in de USA als in Europa. De volgende twee tracks hadden wat mij betreft niet op deze release hoeven te staan: ‘Love Me, Love The Life I Lead’ – take 4 - en ‘Padre’- take 2. De laatste titel is niets meer dan een spin-off van ‘Heart Of Rome’, een jaar eerder opgenomen. Elvis is vocaal gewoon niet op zijn best bij deze twee nummers al doet hij, zoals altijd, z’n best. Gelukkig gaat het snel weer de goede kant op met ‘Seeing Is Believing’ – take 7 - al blijft de alternate take op ‘Easter Special’ FTD de beste out take van dit nummer in mijn ogen/oren. De al eerder uitgebrachte take 1 van ‘A Thing Called Love’ (Today, Tomorrow & Forever Boxset) blijft heerlijk om op mee te zingen a la The Imperials; Elvis neemt hier zoveel mogelijk de baszangpartij voor zijn rekening. Eindelijk gaan we ook nog even rocken en wel op een zeer puike uitvoering van ‘Put Your Hand In The Hand’ – take 1. Heerlijke gospel! En zowaar volgt er een minuutje van een echt Rock ‘n’ Roll nummer: ‘Johnny B. Goode. Een snel tussendoortje, niet echt bedoeld voor opname maar wel leuk. Al eerder uitgebracht op de bootleg ‘Let It Roll’ overigens. Met het najaar voor de deur kunnen we prima in de stemming komen voor kerstmis met 5 out takes van kerstnummers, te beginnen met een heel aardige poging van ‘I’ll Be Home On Christmas Day’ – take 3. Puur, met piano, orgel en minimale drums. Intrigerend. Dan is het tijd voor het laatste diamandje van deze release: ‘Holly Leaves And Christmas Trees’- take 4. Een geweldige, stemmige, versie en ook nog eens prachtig warm en donker gezongen. En: een van de schrijvers is niemand minder dan bodyguard Red West. Opnieuw blijkt de man zeker talent te hebben als songwriter. Een iet wat onzeker en zeker ook vermoeid klinkende take 1 van ‘If I Get Home On Christmas Day’ volgt. De master hiervan is zeker beter te noemen. Na een gepassioneerde versie van ‘It Won’t Seem Like Christmas (Without You)’ – take 3 – is het tijd voor een stevige afsluiter: de blues versie van ‘I’ll Be Home On Christmas Day’. Is het u ooit opgevallen dat het een klein beetje lijkt op ‘Bloed, Zweet & Tranen’ van Andre Hazes? Take 2 is een puike versie met lekker gitaarwerk van James en ook nu weer uw speciale aandacht voor David Briggs. De man moet toch een keer te gast zijn bij een meeting van IET. Genoeg te genieten dus op dit schijfje ‘I Sing All Kinds’ en eindelijk zijn de 1971 sessies hiermee belicht door FTD. Elvis is niet altijd in topvorm (zoals op ‘Nashville Marathon’) maar verrassingen zijn er zeker. Zoals die geweldig mooie out take van ‘Early Morning Rain’. Ik zet hem nog maar weer een keertje op… !

 OP DE FOTO'S ZIET U ELVIS OP 15 MEI 1971 IN NASHVILLE TEN TIJDE VAN DE OPNAME SESSIES

Eigen tags

Gebruik spaties om tags te scheiden. Gebruik enkele aanhalingstekens (‘) voor woordgroepen.