Welkom op de Elvis Presley Webshop


FTD Standing Room Only

Schrijf de eerste review over dit product

 
€ 22,95
 

Beschikbaarheid: Op voorraad


Snel overzicht

Standing Room Only

FTD Standing Room Only

Dubbelklik op de afbeelding voor groot formaat

Uitzoomen
Inzoomen

Meer afbeeldingen

  • FTD Standing Room Only

Details

STANDING ROOM ONLY - 2 CD SET

Disc 1 -The Album: Separate Ways 2:35 * / Never Been To Spain 3:25 / You Gave Me A Mountain 3:13 / For The Good Times 3:08 * / Fool 2:41 * / The Impossible Dream 2:28 / Burning Love 2:50 * / Always On My Mind 3:37 * / It's A Matter Of Time 3:02 * / It's Over 2:18 / It's Impossible 2:52 / Where Do I Go From Here 2:37 * / An American Trilogy 4:28. The Bonus Songs: Little Sister / Get Back 1:54 / All Shook Up 1:02 / (Let Me Be Your) Teddy Bear / Don't Be Cruel 1:48 / Hound Dog 2:11
A Big Hunk O' Love 1:59.

*= studio recordings

Disc 2 - The Studio Outtakes: Always On My Mind - take 2 3:59 / Where Do I Go From Here - take 2 2:37 / Separate Ways - takes 1, 2, 3, 4, 5, 11, 12, 13, 20 & 21 (undubbed master) 10:27 / For The Good Times - takes 1-2 3:40 / Burning Love - take 2 3:00 / Where Do I Go From Here - takes 3-5 3:28 / Always On My Mind - take 3 3:33 / Fool - take 1 4:02 / Where Do I Go From Here - take 6 2:30 / It's A Matter Of Time - takes 1-4 6:08 / For The Good Times - take 3 3:16 / Always On My Mind - take 4 3:43 / Burning Love - takes 3-4 5:35 / Separate Ways - takes 22-25 5:16 / Where Do I Go From Here - takes 7 & 8 (undubbed master) 4:07. 

Where Do ‘We’ Go From Here?

 In 1972 stond op het hoesje van de single release ‘American Trilogy’ een nieuw album van Elvis aangekondigd: ‘From ELVIS’ Standing Room Only Album – For Summer Release – Recorded Live’. Maar dat album kwam er niet en zo was er weer een Elvis mythe geboren, net als bij de aangekondigde, maar nooit gerealiseerde ‘Easter TV Special’ in 1974. Maar rondom dit album heeft op een of andere manier altijd veel discussie en speculatie gehangen. Wat zou de inhoud van dit album geweest moeten zijn? Volgens sommigen was het de bedoeling een geheel live album uit te brengen van de opnamen uit februari 1972, Las Vegas. Volgens anderen zou het een studio/live album zijn geworden met opnamen uit ‘On Tour’, waarvan de opnamen in maart van datzelfde jaar waren begonnen. Joan Deary vertelde tegen Joe Tunzi, ten tijden van het vervaardigen van zijn ‘RecordingSessions Volume 2’, het volgende over ‘Standing Room Only’: 'Standing Room Only was never intended to include the selections recorded in Las Vegas in February or the single material that was cut in March. The final project was scrapped but my intent all along with RCA and The Colonel was to release a live album based on the best of the four shows recorded in April on tour. I even went as far as compiling my own track listing from these shows, our goal was to increase single sales and it worked. This is how it was going to be no matter what anyone else says' (het interview met Joan komt in het nog te verschijnen ‘Recording Sessions Volume 4’ te staan).
Wat het album dan ook had mogen zijn, Ome Ernst brengt voor ons zijn visie op het afgeblazen project uit op FTD in de ‘Classic Album Serie’. De cover art is in ieder geval absoluut authentiek. Deze was een aantal jaren geleden reeds gevonden in de archieven. In het bijgeleverde boekwerkje een interessant verhaal van Ernst over het ‘Standing Room Only’ project en een mooie fotospread met daarop zelfs het originele dossier voor deze mysterieuze LP met daarop de handgeschreven notitie ‘Withdrawn’. In het verhaal maakt Ernst overigens een erg sterk punt over het feit dat RCA het destijds presteerde om topmateriaal als ‘Burning Love’ en ‘SeparateWays’ uit te brengen op budget LP’s met verder niets dan oud materiaal van filmsoundtracks. Inderdaad een gotspe, een belediging van de artiest en niet minder dan verkwanseling van zijn carrière. Nu dan het bewuste materiaal op de juiste manier op deze FTD. Studio en live opnamen door elkaar heen, gebruik makend van het stramien van het ‘That’s The Way It Is’ album uit 1970. Geen verrassingen dus onder het kopje ‘The Album’. Het zijn allemaal de reeds bekende masters die we allemaal al lang en breed in de kast hebben staan. Het geluid is top, de nummers ook en dat luistert erg lekker weg. Op een of andere manier spitste mijn oren zich extra bij ‘Never Been To Spain’, met geweldig werk op de bas van Jerry Scheff en bij het erg goed (schoner, beter gemixt) klinkende ‘It’s A Matter Of Time’. Bij de vijf ‘Bonus Songs’ krijgen we drie live opnamen die nog niet eerder zijn verschenen: ‘All Shook Up’, ‘Teddy Bear / Don’t Be Cruel’ en ‘Hound Dog’, allen afkomstig van de Dinner Show, 15 februari 1972 te Las Vegas. Met name de losjes swingende ‘Teddy Bear / Don’t Be Cruel’ medley trekt de aandacht. Let even op Ronnie die de telefoon accentueert op een cimbaal na de zin ‘at least please telephone’. Ook leuk is het gesprekje vooraf aan ‘Hound Dog’: ‘I was seventeen and had terminal acne’. Disc 2 is geheel gevuld met out takes van de songs zoals opgenomen in maart 1972. Nadeel: het zijn niet heel veel verschillende nummers en over het algemeen zijn het allemaal ballads waarvan een paar medium tempo. Erg mellow allemaal dus. Ook nu weer een aantal out takes die al eerder zijn verschenen maar gelukkig ook wat ‘nieuwe’: ‘Seperate Ways – take 21, undubbed master’, ‘Where Do I Go From Here – take 2 alsmede de undubbed master’ en ‘Always On My Mind – take 4’. Dit zijn ‘nieuwe’ complete takes, vaak omgeven door vele, nog niet eerder uitgebrachte ‘False Start’ en ‘Long False Starts’. Eerste hoogtepuntje is in mijn ogen de ‘sessie’ van ‘Seperate Ways’. Fascinerend en met mooie vocale stukjes van Elvis die erg oprecht en soms zelfs emotioneel overkomt met overslaande stem. Tweede hoogtepuntje is de ‘undubbed master’ van ‘Where Do I Go From Here’. Voortreffelijke performance! Maar ook een voorbeeld van hoe uiteindelijk de vele overdubs van Felton op de master een nummer de das om kunnen doen. Opmerkelijk: take 4 van ‘Burning Love’ klinkt in mijn oren geheel anders dan als op ‘Platinum’. Waarschijnlijk is deze take op laatst genoemde release behoorlijk gemixt en horen we hier de take in zijn pure vorm.
Wie de sessie boeken er op na slaat komt tot de conclusie dat Ome Ernst ook nu weer wat takes achter de hand houd. Take 6 t/m 10 en 14 t/m 19 van ‘Separate Ways’, take 1 (false start) van ‘Where Do I Go From Here’, take 1, 5 en de undubbed master van ‘Burning Love’, de undubbed master van ‘Fool’, take 5 t/m 7 van ‘Always On My Mind’ en de undubbed master van ‘It’s A Matter Of Time’. Dus, beste Ernst, Where Do We Go FromHere? Met ‘Standing Room Only’ brengt Ernst ons in ieder geval een interessante en geslaagde release rondom een van de mythes uit de Elvis archieven van RCA. Verplichte kost voor elke fan!
 

Eigen tags

Gebruik spaties om tags te scheiden. Gebruik enkele aanhalingstekens (‘) voor woordgroepen.