Welkom op de Elvis Presley Webshop


FTD Today

Schrijf de eerste review over dit product

 
€ 22,95
 

Beschikbaarheid: Op voorraad


Snel overzicht

Today

FTD Today

Dubbelklik op de afbeelding voor groot formaat

Uitzoomen
Inzoomen

Meer afbeeldingen

  • FTD Today

Details

Tracklist-Elvis Today - Elvis Presley FTD CD

Disc 1: T-R-O-U-B-L-E; And I Love You So; Susan When She Tried; Woman Without Love; Shake A Hand; Pieces Of My Life; Fairytale; I Can Help; Bringin’ It Back; Green, Green Grass Of Home; Outtakes: Tiger Man; And I Love You So - take 2; Pieces Of My Life – take 1; Fairytale - takes 1,2; Bringin’ It Back - take 1; Green, Green Grass Of Home - take 1; Shake A Hand - take 1; Susan When She Tried - take 3; Pieces Of My Life - takes 2,3; And I Love You So - take 3

Disc 2 Original Session Mixes: Fairytale; Green, Green Grass Of Home; I Can Help; And I Love You So; Susan When She Tried; T-R-O-U-B-L-E; Woman Without Love; Shake A Hand; Bringin’ It Back ; Pieces Of My Life; 6363 Sunset Material: Green, Green Grass Of Home - takes 2,3; Susan When She Tried - takes 1,2; And I Love You So - take 1; Bringin' It Back - takes 2,3; T-R-O-U-B-L-E - take 1; Shake A Hand - take 2

Elvis Today, iedere dag weer.

 
“…ah, we have out ah, a new album ladies and gentleman, that’s been out for about two or three weeks, and a it’s called ah, ‘Elvis Today’, or Yesterday, Tomorrow, whatever…”.
 
Zo plugde Elvis zijn nieuwe album op 10 juni 1975 bij zijn concert in Memphis. Het gebeurde niet heel vaak dat Elvis promotie maakte voor zijn nieuwe releases maar zo af en toe deed hij dat wel. Zo ook dus voor zijn nieuwe album ‘Elvis Today’ en in de zomer van 1975 ook veelvuldig voor zijn nieuwe single ‘T.R.O.U.B.L.E.’. Wie ooit zegt dat Elvis niet meer kon Rock ‘n’ Rollen in de jaren ’70 vergist zich danig. Helaas sneuvelde veel nieuwe releases van Elvis omdat er een te grote stroom Elvis releases was het hele jaar door. Nummers als ‘Promised Land’, ‘T.R.O.U.B.L.E.’ en ‘For The Heart’ zijn allemaal prima Rock ‘n’ Roll tracks met hitpotentie maar RCA zag meer in ‘Having Fun With Elvis On Stage’ en de zoveelste hitverzameling in een nieuw jasje. In maart van 1975 was Elvis eindelijk weer eens een opname studio binnengelopen en met overgave nieuw materiaal opgenomen wat resulteerde in een nieuw album. Na ‘Elvis Is Back!’ is dit het 2e studio album wat middels het FTD label in de ‘Classic Album Series’ tot ons komt in zeer uitgebreide vorm. De 2 cd release is opgebouwd uit 4 delen: het originele album, de ‘outtakes’, ‘original session mixes’ en ‘6363 Sunset material’. Het originele album hebben we allemaal in de kast staan dus daar kan ik weinig meer over vertellen behalve dan dat het geluid goed te noemen is, al mis ik wat lage tonen lijkt het wel in de mix. Opmerkelijk genoeg is nu ook het piano intro-tje van ‘T.R.O.U.B.L.E.’ helemaal goed: op de ‘70’s Boxset klinken de eerste 2 tonen wat zweverig wat komt door de slechte staat van de master tape volgens Ernst. Dat blijkt nu helemaal verholpen te zijn. Het geluid van de nieuwe outtakes is echt ontzettend goed al wijken maar weinig tracks af van wat we al kennen. ‘Tiger Man’ begint nog steeds met een ‘fade in’ en ik vraag me dan af: wat is er dan daarvoor allemaal te horen? Blijft wel een lekkere jam, het geluid lijkt hier iets beter te zijn. ‘Pieces Of My Life’ blijft kippenvel, zeker ook vanwege de tekst, het lijkt wel autobiografisch. Op ‘Fairytale’ scheurt Elvis heerlijk op de tekst ‘Ah, but I bet, you won’t forget me when I go’, heerlijk en wat een volume. Meest afwijkende outtake is die van ‘Bringing It Back’, dit nummer wordt echt met een ander gevoel gespeeld en gezongen, heel erg mooi. ‘Susan When She Tried’ blijft een van mijn favorieten van dit album, dit is een heel goed country, bijna country rock- achtig nummer wat als single release niet had misstaan. Heerlijk drumwerk van Ronnie overigens op deze take. Al met al hele leuke outtakes maar niet echt wereldschokkend. Dan door naar de ‘original session mixes’. Hoewel er in het boekwerkje geen melding van wordt gemaakt (vergeten?) heeft Elvis de eerste mixen destijds afgekeurd (er wordt wel gemeld dat Elvis op 18 april 1975 de nieuwe mix wel goedkeurt). Grote slachtoffer van deze opnamesessies is Duke Bardwell. On Stage had Elvis al vaak kritiek op hem en nu laat hij zowat alle bass partijen op nieuw inspelen. Duke is na de sessies niet meer opgebeld en Jerry Scheff nam zijn plaatsje weer in bij de TCB Band. Nu kunnen we horen wat Elvis heeft afgekeurd en ik ben het soms wel met hem eens. Het gaat hier om de ongedubde opnamen die Felton geschikt had gemaakt voor de overdubs. Wat opvalt bij het geluid is de kwaliteit: heel erg goed en een prominente plaats is er voor de drums, daar zit veel kick in. Het bass werk van Duke is als je het goed beschouwd inderdaad soms wat aan de fantasieloze kant. Luister maar eens naar ‘Green Green Grass Of Home’ (original session mix). ‘I Can Help’ klinkt als een alternate take; James vergrijpt zich in het begin op een nootje (een unicum op zich!), het bass werk is anders (simpeler) maar de piano van Glen D. ligt er lekker dik boven op en dat is erg lekker. Tel daar de vette drums van Ronnie bij op en dit is eigenlijk een hele lekkere uitvoering. Ook nu valt bij ‘Susan When She Tried’ het prominente drum werk van Ronnie op, heerlijk. Naar mijn smaak is het bass werk van Duke hier best goed. ‘T.R.O.U.B.L.E.’ kenmerkt zich door veel prominenter gitaar werk van James en dat is erg goed. Het lijkt wel of er anders gespeeld wordt. Bij de ‘original session mixes’ treffen we wel hét diamantje van deze release aan: ‘Woman Without Love’. Een ungedubde (alternate) versie, van acetate afkomstig, was al eens te vinden op het beroemde bootleg album ‘More Pure Elvis’ (BILKO) maar die liep eigenlijk op te langzame snelheid. Nee, deze versie is wonderschoon en bewijst maar weer eens dat lang niet alle overdubs van Felton de nummers ten goede kwam. Het is echt heel mooi en puur, let even op het subtiele orgeltje in de achtergrond, de ontdekking van deze release wat mij betreft. Het luisteren naar deze originele mixen is best leuk omdat je veel andere dingen tegenkomt, sommige accenten liggen net wat anders dan dat je gewend bent. Tot slot krijgen we nog de alternates zoals wie die ook hadden op de FTD release ‘6363 Sunset’. Dit natuurlijk om het plaatje compleet te hebben maar wel jammer dat dit dan al eerder is uitgebracht. (Take 1 van ‘T.R.O.U.B.L.E. blijft fantastisch!). Alles bij elkaar maakt het wel tot en essentiële release die, zoals gebruikelijk in deze serie, perfect verzorgd is met veel leuke info om te lezen in het boekje. Zo lezen we de wens van RCA om in het najaar van 1974 weer een nieuw album te hebben. Dat gaat volgens de Colonel niet lukken. Vervolgens is er een opname sessie gepland op 16 december 1974 in Memphis (!!) die vervolgens wordt uitgesteld naar 6 januari 1975, uiteindelijk wordt het 10 maart 1975, Sunset Boulevard in California. Het kan verkeren. Een aantal nummers van deze sessie werden echt favorieten van Elvis. ‘T.R.O.U.B.L.E.’ heeft hij veelvuldig en met passie live gezongen in 1975, ‘And I Love You So’ en ‘Fairytale’ bleven vrijwel tot zijn laatste concert in de song line-up. En vandaag de dag genieten we nog steeds van deze nummers, zowel live als van de studio opnamen. En zo blijft ‘Elvis Today’ voor altijd ‘Elvis Today’ en zeker niet van ‘Yesterday’

Eigen tags

Gebruik spaties om tags te scheiden. Gebruik enkele aanhalingstekens (‘) voor woordgroepen.